torsdag 10. juli 2008

Paris! THE CITY OF OUR DREAMS

Den 7.juli Vaaknet GUTTA opp i en liten park i byen Quievrain(ikke tenk paa aa forsoke aa uttale det), like over den franske grensa fra Belgia. Det holjet for en gangs skyld ikke ned, men i gjengjeld blaaste det noe ekstremt! OG SEFF BLAASTE DET MOT OSS OG IKKE MED OSS!

Vi trokka en haug med Nugatti-loff(diskutabel sykkelmat) ned i spiseroret, like etter tok vi paa vindjakkene vaare, snurpet teltene sammen og la av gaarde. Og tungt var det, fo sho. Nedoverbakkene ble til oppoverbakker pga vinden. Men naturen og omgivelsene var virkelig flotte. Aakrer med baade mais, havre, raps(som er evig mye av her pga bl.a. biodieselindustrien) og alt mulig annet omga oss. De store franske slettene laa fremfor oss... Og folelsen av aa vaere Frankrike var ganske digg, samtidig som folelsen av evig vind i trynet ikke var saa konge...

Etter noen timer paa sykkelen fikk vi ikke bare vind, men ogsaa regn. Denne dagen var virkelig vaeret i mot oss. Men vi kjempet oss videre, som seg hoer og boer for ekte mannfolk! Dessuten fikk de av oss som har det med testa ullundertoyet.

Mange timer i regn og vind gjorde oss logisk nok sultne, og som vanlig klarte tanken paa kebab aa stappe seg inn i hodene vaare mellom alle regndraapene. Og vi ble derfor enige om at en kebab i foerstkommende by(Perronne) passet oss meget godt! Like etter vi hadde bestemt oss for dette, doblet regnet seg noe heftig. Saa kraftig regn opplever en sjelden, og det svidde omtrent naar draapene traff oss. Det foltes nesten som vi var ute i krigen for aa sloss, og ble beskutt av Al-Qaida. Men med sykkelen som vaart vaapen fortsatte vi.

Vi kom oss til slutt til Perronne, og en etterlengtet Gatekjokkenlignende sjappe dukket opp. Vi beinet dit og fikk her vaart forste ordentlige mote med franskmenns mangel paa spraakkunnskap. Mannen i sjappa var en dude i 30-aara som sto og helte paa med gronne cocktails 24/7. Vi provde oss paa aa bestille en dobbel hamburger, som det sto paa menyen at sjappa solgte. Mannen ga oss et rart blikk, nesten som en udressert hund man vil ha til aa sitte. Vi sa vaart onske igjen, 4 double Hamburgers, han SKJONTE IKKE EN DRRRIIITT! Vi tenkte at her maatte det mer til enn bare engelsk, saa vi brettet opp ermene og provde oss paa en fransk versjon av greia; "amburgèr d'uble". AAaahhhhh, "amburgèr d'uble". Detta skjonte karen. Vi ventet spent paa maten og oppdaget i mellomtiden at Baard sitt forhjul hadde punktert. Ingen ble veldig overrasket, med tanke paa var vanlige flaks...

Baard lappet i vei; og maten kom. Det viste seg aa vaere den vaerste lille filla av en burger. Med to mikrokarbonader gjemt vekk i to paddeflate loffskiver::::::::DEN GIKK SABLA FORT NED!

Gutta vakke mette av dette, motvind og regn drar hardt paa energien ass! Vi bestemte oss derfor for aa i tillegg til burgeren kjore paa med en kebab, som vi forst haddce snakket om. Dette skulle bli vanskeligere enn vi trodde. Mannen skjonte etter et par franske versjoner av ordet kebab hva vi ville ha, men saa kom den vriene delen. Plutselig skreik han sporrende ut "SAAS!?", og saa paa oss med et merkelig blikk som ikke kan beskrives. Vi svarte med et enda mer sporrende blikk..... Vi skjonte ikke balla av hva han mente, saa vi kjorte den klassiske uforstaaende-turist-besvarelsen hvor man nikker pent og smiler. Han saa enda rarere paa oss og SKREIK ut igjen "SAAS!!!!!!?" Saa tok han stekespaden sin og dunka den hardt bortover paa en rad med beholdere paa disken. Vi fattet at det han ville vite var hvordan saustype vi ville ha paa kebaben. Beholderne sto med etiketten inn mot disken, altsaa kunne vi ikke se hvilke typer saus det var snakk om. Han fortsatte aa dunke paa beholderne som om sausvalg var verdens mest naturlige ting for ethvert menneske? Etter en haug dunk sa han til slutt "Blanche"? Det betyr hvit, altsaa lurte skruen paa om vi ville ha hvit saus paa kebaben. VI ante ikke hva annet han hadde saa vi nikket. Han svarte med aa gi oss et blikk som tydet paa at Dette VAR DET MEST IDIOTISKE VALGET EVER!!!!!!!!! Men han satte naa i gang aa lage sakene. Da vi etter en hel haug med flere spraakvansker fikk betalt for oss, fortsatte vi. Baard stoppet og spurte en GAMMAL FRANSKMANN om det var en internettcafe i byen, men ordet internett var tydeligvis ukjent for mannen. SKJER MED VERDEN!!!!!!!!!!!!

VI ga opp og satte nesen vekk fra Perronne. Paa veien syklet Baard by the way over veien paa rod mann slik at en buss som kom i rasende fart matte bremse litt ned(det var ikke snakk om noe braabrems). Dette resulterte i at bussjaaforen kastet armene SINT SOM FILLERN i vaeret og SKREK TIL!!!! inne i bussen. Dette var kanskje det morsomste vi saa hele dagen, og vi har nok aldri sett en saa sinna bussjaafor. Etter aa ha blitt tuta paa og viftet med pekefingeren til av en hel horde(nesten storre en Mordors haerskarer) av sinte lastebilsjaaforer kom vi til dagens campemaal. Vi klente ned teltpluggene i en liten skog ikke langt unna byen Roye. Det var pent. vi spiste noen halvraae kjottdeigaktige polser til kvelds(vi hadde ikke nok tennveske til aa varme dem helt). Dessuten var vi tomme for vann, altsaa ble det COLA til maten. SUNN KOST::::::NOT!

Vi vaaknet opp i en heidundrandes vind IGJEN! Men med vaare vikingMIND og litt COla + polsebrod med Nugatti(slutt paa loffen ogsaa) til frokost holdt vi humoret oppe. Dagens maal var Paris!!!!!!!!!!!!!!!!

VI SATTE AV GAARDE, og ikke etter lang tid joinet vaare to folgesvenner MOTVIND OG REGN OSS! Etter noen mil tok vi lunsj paa en bensinstasjon, eneste sted med ly for vind og regn var mellom bensinpumpene, og synet av 4 gutter som smorer Nugatti paa skiva paa et slikt sted var ikke vanlig for franskmennene tydeligvis:::::

Mens vi satt paa stasjonen fant Baard ut at en snegl hadde tatt midleritig tilflukt i koppen hans. Vi svarte med aa legge den foran et bilhjul, HEFTIG NASTY DET BLE::::::: Vi tok kvelden paa lunsjen med dette og fortsatte. Vaeret hadde lettet litt.

Veien mot Paris ble kortere og kortere, og smaaby etter smaaby ble lagt bak oss.

Da vi kom til Senlis, begynnelsen paa Paris sine forsteder punga ett hjul paa Bennys sykkel:::::: Dette dekket var naa saa aa si ikke mer enn lappesaker::::::: Men Baard rev frem lappesakene og klinte til med lapping. Vi forstatte snart til den franske hovedstad.

Enorme stromlinjer motte oss i det vi kom naermere byen, og bebyggelsen ble tettere og tettere. Vi kom etterhvert inn i en av byens mange beryktede forsteder, det er verdt aa nevne at vi saa en brent bil, kanskje rester av opptoyene som var for en tid siden. Vi rulla inn paa en internettcafe for aa sjekke statusen paa byens herberger, og fant til vaar forkskrekkelse ut at alle byens hoteller var fulle. Dette knakk Motivasjonen en smule men:

VI HADDE SYKLA TIL PARIS!!!!!!!!!!!! Det var en kongefolelse oppi alt det vaate toyet og styret med aa finne overnatting:::

Losningen ble aa ringe BEnnys moder, ogsaa kalt hotellkvinnen. Hun fant et hotell til oss noe som var konge::::::::TNX MAM:

Hotellet laa i svarteste GHettoen(det var i gjengjeld veldig billig)!!!! Vi ble med ett veldig forvirret og trodde vi var kommet til Bronx. Har vi virkelig syklet saa feil spurte vi oss selv? Hotellresepsjonisten var en fresh afrikaner som ga oss discount; "4 people is 3 people for you ey?" KOnge..... Hotellrommet var evig lite og ikke alle gutta var overveldet lykkelige over dette, men vi var seff glad for aa ha tak over hjernen.

Vi sto opp til en Continental breakfast og Halfdan med sin list klarte aa smiske seg til dobbel porsjon for alle gutta!!!! KONGE!!!

Etter en tur innom et vaskeri stakk vi paa en internettcafe. Der fikk vi bestilt hotell for natten(vi tenkte 2 netter i Paris ville vaere digg). Hotellet laa midt i sentrum og hadde akkurat den kvelden et ledig rom GENIOUS11§!!

Vi stakk dit og fant ut at det var snakk om et kongehotell: Med utsikt utover en fin gaagate i sentrum av Fashion-byen Paris.

Naa var det tid for litt sightseeing og vi beveget oss utover i gatene. Der saa vi mye rart, bl.a. de to mest tydelig homofile gutta ever. Men saann er livet i Paris tenkte vi, og gikk videre. Notre Damme var NEXT STOP, og dette var virkelig et syn for oya(de ramla nesten ut). Oynene paa franskmennene paa stedet ramlet ogsaa nesten ut da vi lekte Quasimodo(mannen med pukkelen i den kjente legenden) utpaa plassen der.

Vi tok oss en baguett og en Caffe au latte langs Paris fylte gater, noe som seg hoer og boer i denna byen! DET VAR DIGG! Bortsett fra at kelneren paa stedet var evig furt. Statt litt opp paa feil for....

NEXT STOP EIFFELTAARNET;;;;;;;; Dette hadde vi gleda oss til!!!!

Etter aa ha gaatt 4 kilometer var vi der. BYGNINGEN VAR SVVVVVVVVAAAEEERRRR!!!!!!!!!!
überlolers.

Halfdan, Buddy og Lars var noobs og tok heisen, mens Benny THE MAN owna og gikk trappa. Han kan fortelle om en hel hurv med eldre, heller mindre trente, pustende pesende gamle kvinnfolk som vagla seg oppover trappene i det 300 meter hoye bygget::::: DE skal ha Credit for at de provde seg;

Vi not utsikten oppe fra taarnet med en Coke. DET VAR LANGT NED! Livet var komplett i dette oyeblikket;;;;;;;;; Delvis fordi vi GUTTA var sammen i Paris, en kobgeby, og fordi vi hadde kommet dit med PURE muSKELKRAFT!!!!!!!! KONGE ASS!:!!!!!!!! Tenk dere det a folkens!!!!! Dere maa innromme at det hoeres nice ut::::::::

Kl 2230 Var vi nede fra taarnet. Vi stakk direkte bort paa naermeste Restaurant. Buddy, Benny og Lars tok seg en omgang med Bakt Laks,,,,,,det snakte digg. Hafldan kjorte en classic Calzone som ogsaa var dritbra::::

Vi stakk etter dette tilbake til hotellet etter enhyggelig kveld paa byen i Paris(stemningen i gatene var diggbar), Lars, Halfdan og Benny satt seg med hver sin kopp te og skrev brev i evigheter(til kl 2) for vi la oss.

I dag vaaknet vi opp til en frokostbuffet. Det var nice, og vi er naa gode og mette. Etter litt mer henging i Paris skal vi i ettermiddag ta toget ut av byen for saa aa finne en fin plass aa campe. Forhaapentligvis er vi i Spania paa en uke! Der venter Pyreneene oss? en fjellkjede paa over 3000 moh. Det blir tungt men fett!!!

VI snakkes en gang i naer fremtid::::: Haaper vi i knekker rammene paa syklene vaare i mellomtiden

PS: Bilder fra eiffeltaarnet kommer soon;;;;; denna Pcen er blokka saa heftig saa vi faar ikke lagt over noe paa den:::::

In the meantime: enjoy life, Det SKal vi, MED EN DIGER FEIT FRANSK BAGUETT:

Anonym sa...

HAHA! Konge^^ Dere er skikkelig heldige:P Skulle så tatt meg en sykkeltur til Paris jeg og, men får holde med turen fram og tilbake til jobb hver dag! Kos dere videre da^^

Haha, kongemorsomt å lese bloggen deres! Er så sinnsykt deg Benjamin! Men hehe, må fortelle hva jeg har gjort da... hehe, i dag har jeg solgt reker til gerd liv valla... haha LOL! :) Lykke til videre på turen! Jeg er meget imponert=)

Torbjørn sa...

Konge gutta! STÅ PÅ:)

Liv Astrid sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Fantastisk:) Likte spes Quasimodoepisoden... Kjempeartig å høre hvordan det går! Hils de gale språkforvirra franskmennene fra meg;)

Ambessa sa...

Nice...lykke til videre!

Andreas sa...

Evig bra Benjamin! Dere rocker France fett2K!§§11!!

:p

Aronisha sa...

Dere gjør det ganske bra! Jeg var så sikker at Benji kom til å gi opp i Danmark!! hehe nei da! Ser at alle tennis timene med den russiske superhot jenta i Etiopia har gjort deg til en veldig sterk mann:S uten di hadde du aldri klart dette tror jeg. konge å følge med dere, lykke til. kanskje jeg ringer til deg benji en gang eller to.
Lots of love bro!

Andreas Nordbø Jørgensen sa...

Hahaha, Paris ><
Jeg måtte mellomlande i Paris for å komme meg videre, og vente nesten seks timer der. Det var et mareritt, for franskmenn gidder IKKE å snakke engelsk! Jeg måtte med andre ord komme meg rundt ved hjelp av tegnspråk, som endte i at maten jeg fikk var en baguett med muggost og digre tomatskiver! NEVER AGAIN!

Men kult at dere er så langt alt, stå på gutter og jenter (Benj)!

Unknown sa...

LOL!! :P Konge blogg assa Benjamin! Heve aldri giddi å lest bloggar før... Hehe. Dikkon må fortsette å skrive meir da sø eg kan læ litt.. hehe
Å leike Kvasimodo (høssen det skrivas veit ikkje eg.. :P) var bare genialt da! Du gjentok suksessen frå 2. klasse? ;)
Dikkon fær ha lykke te vidre på ferda! Break a leg ;P

Hallvard sa...

Hei, Andreas' bror Hallvard her. Dette var morosam lesing, stå på med opplevingar og sykling. Eit lite tips som har funka fint for meg: Eg hadde ein del problem med punkteringar på sykkelen min. Vart heilt kvitt det då eg fann på å legge medisinteip (sånn kvit stoffteip) på innsida av dekket, mellom dekket og slangen.

Thorbjørn sa...

Bra språk, men du traff ikke sjangeren helt. Ligner mer på et kåseri enn et essay, som oppgaven spurte etter. Du er stødig i sidemål, men tegnsettingen setter jeg spørsmålstegn (et spørsmålstegn - flere spørsmålstegn. Vanskelig å vite hvor mange av disse jeg setter) ved.

Karakter: 3(/2)/3-

Off topic:
B*lle! Ligger dere innafor skjemaet? Jeg har selv sykla til butikken (1 km) en gang. Da var det bris og lett yr. Det var hardt, men jeg fikk slengt meg ned i grøfta med sykkelen oppå. (kanskje et hett tips?) Håper dere får en fin tur over fjellene. Dere må stikke innom Andorra!

Elin sa...

Dere er seige -- lykke til!Hotellkvinnen hilser... og ser fram til neste rapport!

jensemil sa...

Sweet guys. Jeg tenkte når jeg leste bloggen: "ah, fikk lyst til å si noe til benjamin severås." så tenkte jeg på det jeg sa til han en gang: "Du jeg skal skrive masse kommentarer på bloggen din" Beklarer at jeg ikke har gjort det før. Sykt vilt fresh dope blog. Det er ikke bogus i det hele tatt. Shit, dere må slutte å punge så mye ass. Hvorfor skjer det?

Er enig at det må være digg å komme til eifeltårenet med rå muskelkraft altså. Men men nok fra oslo. God bless- jens