onsdag 23. juli 2008

Pyreneene + Viva España

KL 8+ vaakna gutta etter en god natts sovn i fjellene. Vi sto opp, borstet av oss alle myggene, kastet et kjapt blikk paa den digre svarte sneglen, som hadde kropet inn over hodene vaares mellom ytter- og inner-teltet og gikk ut. Vi stakk ned til elven i dalsokket hvor vaart kjokken stod. En gammal fisker kom gaaende forbi, han vinket og sa hei, det var saavidt vi klarte aa svare duden ettersom at vi akkurat hadde aapna oynene.

Baard fikk fart paa stormkjokkenet og vi kokte oss en kopp kakao. Gutta var saa sykelig smarte at de hadde smurt hver sin MASTERbaguett kvelden i forveien og det var derfor bare aa stappe den i munnen.

Saann rundt halv ti tiden var vi klare for ACTION, vi forlot den lille campeplassen og rulla utpaa veien. Ingen av oss var overrasket over at den gikk oppover...

Og oppover gikk det, vi var paa en plass mellom 400-600moh og skulle opp paa ca. 1800moh. Gutta holdt det gaaende..... Vi var en smule bekymret for Halfdans kjede (ettersom at vi hadde skiftet ut felgen og tannhjulet var det en viss fare for at det ville hoppe av mye og bli sterkt slitt), men det hoppet kun av en gang.

Vi fant en DASS!!!! ikke saa lenge etter start og benyttet den godt... DEN VAR SEFF UTEN DORINGER++, det virker ikke som om alle franskmenn er saa gira paa dette.

Vi fortsatte oppover og kom gjennom flere bittesmaa fjellbyer. Naturen forandret seg gradvis, og traer med barnaaler omga oss etterhvert. STIGNING.NO----

Det var virkelig vakkert aa sykle der, og en og annen tanke gikk hjem til gamle Norge, det landet der vi er fodt. Den patriotiske gnisten i oss blusset opp og vi tok en liten trall, siden naturen minte oss om vaare ydmyke, men stolte hjem: "Mellom bakkar og berg utmed havet...."

Mens vi syklet oppover disse ville skrentene, ble vi fulgt av et orkester..... Det var nemlig SABLA MANGE kuer som vandret rundt langs veien.... OG ALLE HADDE BJELLE....

Stakkars folk som bor her tenkte vi, de kan jo SEFF IKKE faa sove med det braaket.

Paa omtrent 1000 meters hoyde, og ca. halvveis over fjellene kom vi inn i det som heter Pyrenees National Park..... Her var saa aa si alt forbudt. Ikke noe blomsterplukking, ikke noe telt, ikke noe baal + masse annet.... Men skal man ta vare paa naturen saa skal man ta vare paa naturen.

YE SHIZZLE- D:-)/% ROFLMAO

Vi klinte til videre og begynte aa lengte etter en baguett.... Vi trostet magen med et par SNickers og at "kjaere lille baelj, naa er det bare 760 m rett opp igjen(17km+)", magen ble ikke veldig troesta av dette.... Men A MANS GOTTA DO WHAT A MANS GOTTA DO, saa vio fortsatte.

upwards.....oppover.

Traerne forsvant..... Godt tegn tenkte vi. Men var det noe som ikke forsvant var det svarte svaere snegler. De laa rundt om kring og slimet til veien, heftig nasty. Vi saa mens vi tok en pause en klynge av dem.... 3-4 stk. hadde lagt seg oppaa hverandre med masse smaa sneglelarver el. noe lignende mellom seg..... DET ER DET EKLESTE VI HAR SETT!!!! AESJ!!!!

1500moh.....1600moh....1700moh....IKKE LENGE IGJEN GUTTA:...... "HOOORA"!!!!(Amerikanske soldater roper dette paa film naar de skal vise at de er ordentlige manngfolk)

HEle veien opp hadde det ligget et DIGERT KJUKT SMOERFETT lag taake over huene vaare....dette begynte naa aa lette, ettersom at vi var paa vei over det. 1 km til toppen!! sto det paa et skilt.......NIZEPRICE

Gutta sykla paa, og vi skimtet i det fjerne noen hus osv..... BAR, sto det paa et skilt. Nedover i Europa kan du reise hvor enn avsides du vil, men ALKOHOLEN ER DER ALLTID!

Men baren var paa toppen, og det var vi og!!! DIGG!!! vi syklet litt bortover, og saa en diger betongklump av et bygg midt i veien med noen bommer paa hver side.... GRENSEPOSTEN!!!! España!

Vi syklet bort til den og klikka et par shots av gutta i baris paa grensa....KONGE! VI VAR OVER PYRENEENE OG I SPANIA!!! Det siste landet paa turen!

Paa toppen fant vi oss en bra spot og stappa ned en liten haug baguetter. Mens vi satt der med full oversikt over landskapet saa vi en ku som hadde rota seg inn paa bilveien, midt mellom gjerdene paa begge sider. Dyret ante ikke hva det skulle gjoere, og fortsatte aa vandre langs veien. Bilene stoppet, og det saa ut som sjaaforene var like forvirret som den stakkars kua.... Dette, i tillegg til den ville utsikten mot Spania, var god underholdning til maten.

Vi ble ferdig aa spise en eller annen gang senere, og gikk tilbake til syklene.... Naa var det nedover evig langt!!! og alle SECURA hjelmene sine. Baard tok til og med paa seg sin hjelm(kjopt paa Europris og ikke akkurat veldig fancy). Vi satte utfor, og det var digg aa bare ligge der paa hjul aa fyke nedover. To mil gikk paa et blunk, og vi stoppet ved en diger innsjo langs veien. I denne tok vi oss en dukkert....SEFF I NUDEN.... kan det bli mer konge sier jeg bare.... ikke alle har badet naken i Pyreneene.

Noen mil til og veiene flatet ut, spanske skilt(som BENJI maatte tolke) henviste oss til byen JACA. Etter masse tuting fra trailere og andre fartoy(as always) kom vi til denne byen. Her kjopte vi mat for kvelden og frokost for morradagen. Vi fikk ogsaa her vaart mote med THE CLASSIC SPANJOL.

Han er stein gammal, han har dressbukse og skjorte, seff med belte paa, som oftest sixpence og i noen tilfeller gaastav, han gaar med henda paa ryggen og stikker magen noe heftig langt ut naar han gaar. Mesteparten av dagen tilbringer han paa benken paa gata, hvor han sitter aa stirrer paa alle forbipasserende med sine kompiser(som er prikk like). DERE ANER IKKE HVOR MANGE SLIKE DUDES VI HAR SETT I SPANIA! det er helt sjukt hvor gjennomfort classic disse gubbene er.

Vi fortsatte ut av byen og fulgte en vei som ifolge kartet var en saakalt Scenic Route(Fresh natur). Denne saa ut som den var to mil paa mapet, men vi oppdaget til vaar store forbauselse at den var 6 mil i virkeligheten pga evig med svinging. Men gutta DIGGER natur saa vi kjorte paa....

Veien var heftig bratt og vi ble heftig kjort... Naar man har sykla Pyreneene mister kroppen ganske mye energi og dette kunne vi merka paa humoret til visse personer....no names.......Men detta var noe vi lo godt av i ettertid.

ETTER HEFTIG MYE OPPOVER(igjen) og sykt mange skogbrannfare-skilt, begynte det aa naerme seg campetid, noe de visse personene var veldig klare for. Saa Benny fant en plass et stykke fra veien, gjennom noen tornekratt og aakrer. DET VAR ET SALIG STREV aa komme seg til plassen, men naar vi forst kom dit viste det seg aa vaere den beste campplassen ever...

Vi satt opp teltet og skifta til komfortable klaer... Saa slo vi oss ned for aa spise litt coscous som vi hadde kjopt. SOlen begynte aa rulle nedover himmelen, og flotte farger kom til syne. Detta oyeblikket kommer nok gutta til aa huske, for det var fresht.

Etter masse kakao, cappucino og te, ogen digg solnedgang slang vi oss i teltet.

Vi vaaknet dagen etter, klar for vaar forste dag i Spania, det siste landet foer AFRICA!